Pomon kuurous vie sanat

Vesa Ristikangas​​​​​​​

Eräs esimies pohti haastavaa suhdettaan omaan esimieheen ja ihmetteli sitä, mitä hänessä oikein tapahtuu heidän vuorovaikutustilanteissaan. Hän tunnisti useita tilanteita, joissa hän oli aktivoinut keskustelua esimiehensä kanssa. Hetken päästä innostus oli laantunut ja hän huomasi olevansa hiljaa. Yhteys omaan esimieheen oli mennyt poikki.

Kuuntelemisen vaikeus

Johtamisessa yksi vaikeimpia lajeja on kuuntelun taito. Kyllä, suurin osa meistä on fyysisesti kykenevä kuulemaan. Kokonaan toinen juttu on siinä, mitä korviemme välissä tapahtuu sen jälkeen, kun kuultu impulssi tekee oman kierroksensa aivoissamme ja tuottaa sen myötä jonkin tason ajattelua. Erinomainen kuuntelutaito vaatii jatkuvaa systemaattista ja tietoista kehittämistä. Mikä tekee kuuntelusta oikeasti niin vaikeaa?

Yksinkertaistettuna kuuntelun haaste kiteytyy muutamaan juttuun.

  1. Liiallinen usko tulkintoihin
    Meille on luontaista se, että teemme jatkuvasti tulkintoja havainnoistamme. Kun näemme asioita ympärillämme, koneistomme luo nähdystä mahdollisimman ymmärrettävää kokonaisuutta, jonka mukaan alamme toimia. Sama pätee myös siihen, mitä kuulemme toisten puheesta. Varsin nopeasti lähdemme tulkitsemaan oman elämänkokemuksemme pohjalta toisen tarinaa ja teemme sen pohjalta johtopäätöksiä.Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että suuri osa tekemistämme tulkinnoista menee ohi, eli luulemme ymmärtäneemme sen, mitä toinen tarkoittaa viestillään. Jos annamme tulkintaprosessin mennä autopilottina ilman tietoista valintaa, huomio siirtyy toisen kuuntelusta omiin ajatuksiin. Yhteys häviää toiseen. Emme enää kuuntele, vaan odotamme hetkeä, jolloin pääsemme sanomaan ääneen sen, mitä omassa ajattelussa tapahtuu. Älä siis usko kaikkea, mitä aivosi sinulle tarjoavat. Sen sijaan, lähde opettelemaan valmentavan otteen yhtä ydintaitoa, aktiivista kuuntelua. Kiinnostu toisen ajattelusta ja tee tarkentavia kysymyksiä, jotta varmistat sen, että olet ymmärtänyt keskustelukumppanisi viestin.
  2. Tietämisen varjopuoli
    Toinen laadukasta kuuntelua haittaava tekijä on se, että meissä aktivoituu tietäjän rooli. Asia, josta johdettavasi tai kollegasi puhuu, herättää sinussa oman tietämisen tarpeen käsiteltävän asian suhteen. Jos kuuntelutaitoa ei ole, kohta paikalla on kaksi viisastelijaa, jotka pyrkivät pätemään omalla tietämisellään. Yhteys jälleen häviää ja pahimmillaan käy, kuten alun esimerkkiesimiehelle: mieli alkaa harhailla muualle. Valmentavan ajattelu- ja toimintatavan ydinosaamisia voi onneksi harjoitella. Kuuntelun ja kysymisen taidot ovat keskeistä vaikuttamisosaamistamme. Kun saamme tuotettua kuulluksi tulemisen tunteita ja pääsemme osoittamaan kiinnosta toisen ajattelusta, yhteinen tekeminen takuuvarmasti tehostuu. Kokeile vaikka.

Mikäli tarvitset käytännöntreenejä, käy katsomassa täältä intensiivisen esimiesvalmennusohjelmamme aikatauluja ja tule mukaan.

Valmentavan esimiestyön puolestapuhuja

Vesa Ristikangas
vesa.ristikangas@coachinghouse.fi
040 5033 110

 

Lue lisää blogejamme
Vesa Ristikangas​​​​​​​

Valmentavassa otteessa keskitytään paljon voimallisten kysymysten tekemiseen. Huomattavasti paljon vähemmälle huomiolle jää kuuntelu ja siihen liittyvät näkökulmat. Omien kokemusten siivittämänä voi hyvin todeta, että kuuntelu on yksi haastavimmista taidoista vuorovaikutuksen maailmassa.

Vesa Ristikangas​​​​​​​

On helppo todeta, että olen hyvä kuuntelija. Lääketieteellisesti katsottuna korvani ovat kunnossa, kuuloelimeni ovat toimivat. Kuuntelun psykologinen taso sitä vastoin taas tuottaa kuuntelemisesta hyvin kompleksisen kokonaisuuden, josta yksinkertaisuus on kaukana.

Coaching House​​​​​​​

Coaching Housen toimitusjohtaja Vesa Ristikangas valittiin aiemmin keväällä ensimmäisenä suomalaisena International Coaching eli ICF:n PCC-tason coach-kandidaattien assessorikoulutukseen. Ristikangas läpäisi koulutuksen ja on nyt uunituore PCC-assessori.

 

Valmentava esimies -koulutusesite

Lue lisää Valmentava esimies -koulutuksestamme.

Lataa näyte
 

Systemic Business Coach, InSys -koulutusesite

Lue lisää Systemic Business Coach, InSys -koulutuksestamme.

Lataa näyte
Lataa ote Valmentava esimies-kirjasta
 

VALMENTAVA ESIMIES – MARJO-RIITTA RISTIKANGAS, LENI GRUNBAUM

Huippuvalmentajiemme kirjoittama teos kertoo kuinka esimiestyö perustuu ennen kaikkea oikeaan asenteeseen, positiiviseen ihmiskäsitykseen ja haluun kehittyä. Mitä inhimillisempi ja tavallisempi esimies uskaltaa olla, sitä enemmän hän saa osakseen arvostusta. Valmentavan esimiehen ei tarvitse olla yli-ihminen, vaan ajatteluaan kehittävä, vuorovaikutustaitojaan harjoittava ja tunteitaan hyödyntävä johtamisen ammattilainen. Valmentava esimies innostaa ja innostuu yhdessä johdettaviensa kanssa.

Suurin hyöty koulutuksesta on ollut ehdottomasti syvempi ja voimallisempi kuuntelun ja kysymisen taito ja ymmärrys siitä, että vuorovaikutuksessa ei tarvitse aina tehdä ja tapahtua niin paljoa.

Henrika Aapro
Kehittämisasiantuntija, Evira

Lataa näyte
Tutustu kirjoittajaan
Managing Director, Executive Coach & Trainer Tutustu